Børn og skole
Vi mener:
- Ny Holbæk ønsker at indføre førskole i maj måned i kommunens folkeskoler, så nye elever langsomt tilvænnes den nye skole, lærere, rutiner og omgivelser.
- Skolefrihedsforsøget skal afdækkes yderligere. Trivsel i kommunens folkeskoler hænger uløseligt sammen med indlæring. Vi skal have et større fokus på, hvordan de enkelte skoleafdelinger afhjælpes med de stadigt større udfordringer, bl.a. med vidensdeling og erfaringsudveksling. Ikke bare internt i Holbæk kommune, men også gerne eksternt. Skolelederne skal have den fornødne opbakning til at udmønte planer, visioner, ro, tillid og tryghed, men også til at have modet til at udvise handlekraft, så eleverne i særlig grad motiveres til at lære mere.
- Indførelse af fleksible pasningstider på udvalgte børnehuse, så det giver forældre mulighed for at aflevere/hente deres børn udenfor gængse arbejdstider.
- Ikke mindst vil Ny Holbæk have fokus på Den Kommunale Tandpleje, så vi kan lægge fortidens synder bag os og få genoprettet tilliden til det offentlige tilbud.
En god børne og skole politik fokuserer på flere nøgleområder for at sikre, at børn og unge trives og får en god uddannelse.
- Inklusion og trivsel: Det er vigtigt at skabe et miljø, hvor alle børn føler sig inkluderet og har mulighed for at trives.
Dette indebærer støtte til børn med særligt behov og fokus på mental sundhed.
Måske skulle man tage en radikal beslutning og skille normalområder fra specialområdet. - Kvalitet i undervisningen: En god skolepolitik sikrer, at undervisningen er af høj kvalitet. Dette kan opnås gennem løbende efteruddannelse af lærere og brug af moderne undervisningsmetoder.
- Praktiske og boglige færdigheder: Det er vigtigt at anerkende både praktiske og boglige færdigheder. Skolen skal give plads til kreativitet og håndværk, såvel som traditionelle akademiske fag.
- Forældreinvolvering: Forældre spiller en vigtig rolle i børns uddannelse. En god skole politik fremmer samarbejdet mellem skole og hjem.
- Demokratisk medborgerskab: At inddrage børn og unge i mulige beslutningsprocesser styrker deres selvværd og samfundsengagement.
Ovenstående elementer bidrager til en helhedsorienteret tilgang, der understøtter børns udvikling og læring.